Czym przypinać rower?

Kupując rower – czy to używany, czy nowy – powinniśmy od razu zainwestować w dobre i markowe zapięcie rowerowe, które umożliwi nam pozostawienie chociaż na chwilę naszego jednośladu w miejscu publicznym. Mówi się, że zapięcie rowerowe powinno kosztować około 10% wartości roweru. Czyli posiadając rower o wartości 2000 zł inwestujemy w zabezpieczenie w cenie około 200 zł. Do wyboru mamy kilka typów zapięć rowerowych  U-Lock Najlepszy rodzaj zabezpieczenia. Wygięty w…

Jak smarować łańcuch rowerowy

Aby prawidłowo nasmarować łańcuch rowerowy potrzebny jest specjalny olej o czym pisaliśmy w poradzie “Czym smarować łańcuch rowerowy?“. Jednak równie istotny jest prawidłowy sposób dozowania oleju na łańcuch. Oliwić należy jedynie miejsca łączenia się poszczególnych ogniw łańcuchowych. Najlepiej po kropli z góry na każde takie połączenie. Nadmiar oleju – szczególnie tego, który znalazł się na bocznych ściankach łańcucha należy zetrzeć szmatką, lub ręcznikiem papierowym. Im mniej oleju tam się znajdzie,…

Opony rowerowe: terenowa, semi-slick i slick

Kupując opony do roweru – szczególnie górskiego, crossowego oraz trekkingowego stajemy przed dylematem czy powinny mieć terenowy bieżnik, czy raczej gładki (slicki). Kompromisem może być wybranie opon typu  semislick, które posiadają gładki bieżnik w centralnej części i terenowy po bokach. Opona typu slick To gładka opona, używana przede wszystkim w rowerach szosowych. Stawia najmniejszy opór, ale nie radzi sobie z terenem i na mokrej nawierzchni łatwiej o poślizg. Opona terenowa…

Jak zmieniać przerzutki w rowerze miejskim

W rowerach miejskich najczęściej posiadamy piastę wielobiegową, która pozwala nam korzystać z 2, 3, 5, 7, 8, lub nawet 11 biegów (w zależności od modelu piasty). W odróżnieniu od klasycznych przerzutek zewnętrznych tutaj cały mechanizm jest ukryty w obudowie, dzięki czemu jest on niewrażliwy na warunki atmosferyczne i praktycznie jest bezobsługowy. Nieco inna jest także obsługa obu typów przerzutek: Piasta wielobiegowa (przerzutki w piaście): biegi zmieniamy bez pedałowania jednym ruchem…

Oleje do łańcuchów rowerowych “wet” i “dry”

Kupując olej do łańcucha rowerowego często stajemy przed wyborem jego rodzaju: na mokre i suche warunki. Oleje łańcuchowe typu “Dry” – na suche warunki Oleje tego typu są bardziej rzadkie przez co lepiej wnikają pomiędzy ogniwa łańcucha. Niestety ma to również swoją wadę: taki smar jest szybciej wypłukiwany np. przez deszcz. Dlatego trzeba go częściej stosować. W odróżnieniu od olejów łańcuchowych na mokre warunki “Dry” mniej “przyciąga” brud: kurz i…

Pompowanie kół w rowerze – jakie ciśnienie?

Pompowanie opon rowerowych to chyba najbardziej podstawowa czynność serwisowa, którą każdy rowerzysta musi umieć wykonać. Koło możemy napompować za pomocą pompki ręcznej, nożnej lub na stacji benzynowej (jeśli posiadamy zaworki samochodowe typu Shreadera). Jak mocno powinniśmy pompować oponę rowerową? Na to pytanie znajdziemy odpowiedź na jej boku – jest tam napisany zalecany zakres ciśnienia. jeśli ważymy około 60 kg możemy przyjąć następujące wartości ciśnienia: rowery szosowe: 6-9 barów rowery miejskie,…

Czym smarować łańcuch rowerowy?

Łańcuch rowerowy należy smarować specjalnym OLEJEM przeznaczonym do łańcuchów rowerowych Łańcucha nie należy smarować: olejem jadalnym, olejem samochodowym, olejem motocyklowym, olejem wazelinowym, smarem stałym, smarem grafitowym, WD40, CX80, SB-23, K2 07, Penetrus, PWD, Multispray i podobnymi (odrdzewiacz, penetrator, wypieracz wody). Dlaczego nie powinno się takimi preparatami smarować łańcucha? Najprostsza odpowiedź: bo nie są do tego przeznaczone. Jeśli użyjemy wyżej wymienionych substancji – owszem często początkowo zauważymy że nasz łańcuch pracuje…