Jak zmieniać przerzutki w rowerze miejskim

W rowerach miejskich najczęściej posiadamy piastę wielobiegową, która pozwala nam korzystać z 2, 3, 5, 7, 8, lub nawet 11 biegów (w zależności od modelu piasty). W odróżnieniu od klasycznych przerzutek zewnętrznych tutaj cały mechanizm jest ukryty w obudowie, dzięki czemu jest on niewrażliwy na warunki atmosferyczne i praktycznie jest bezobsługowy.

Nieco inna jest także obsługa obu typów przerzutek:

Piasta wielobiegowa (przerzutki w piaście):

  • biegi zmieniamy bez pedałowania
  • jednym ruchem możemy zmienić wiele biegów – np z 1 na 7

Czyli aby zmienić bieg na chwilę przestajemy pedałować, zmieniamy manetką numer przełożenia i znowu podejmujemy pedałowanie. W podobny sposób jak robimy w samochodzie: puszczamy pedał gazu, wciskamy sprzęgło (tego elementu nie ma w rowerze), zmieniamy bieg i dopiero wtedy możemy nacisnąć na pedał z gazem.

Dużą zaletą przerzutek w piaście jest mozliwość ich zmiany na postoju – dzięki temu gdy stoimy na światłach możemy sobie zmienić bieg na lżejszy, aby łatwiej rozpocząć jazdę.

porady-rowerowe-piasta-wielobiegowa

Przerzutki zewnętrzne:

  • biegi zmieniamy tylko podczas pedałowania
  • w niektórych modelach przerzutek naraz możemy zmienić kilka biegów

Przy przerzutkach zewnętrznych z racji konstrukcji konieczne jest pedałowanie aby się zmieniło przełożenie – tylko wtedy łańcuch przesunie się nad odpowiednie koło zębate.

porady-rowerowe-przerzutki-zewnetrzne

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.