W rowerach miejskich najczęściej posiadamy piastę wielobiegową, która pozwala nam korzystać z 2, 3, 5, 7, 8, lub nawet 11 biegów (w zależności od modelu piasty). W odróżnieniu od klasycznych przerzutek zewnętrznych tutaj cały mechanizm jest ukryty w obudowie, dzięki czemu jest on niewrażliwy na warunki atmosferyczne i praktycznie jest bezobsługowy.
Nieco inna jest także obsługa obu typów przerzutek:
Piasta wielobiegowa (przerzutki w piaście):
- biegi zmieniamy bez pedałowania
- jednym ruchem możemy zmienić wiele biegów – np z 1 na 7
Czyli aby zmienić bieg na chwilę przestajemy pedałować, zmieniamy manetką numer przełożenia i znowu podejmujemy pedałowanie. W podobny sposób jak robimy w samochodzie: puszczamy pedał gazu, wciskamy sprzęgło (tego elementu nie ma w rowerze), zmieniamy bieg i dopiero wtedy możemy nacisnąć na pedał z gazem.
Dużą zaletą przerzutek w piaście jest mozliwość ich zmiany na postoju – dzięki temu gdy stoimy na światłach możemy sobie zmienić bieg na lżejszy, aby łatwiej rozpocząć jazdę.
Przerzutki zewnętrzne:
- biegi zmieniamy tylko podczas pedałowania
- w niektórych modelach przerzutek naraz możemy zmienić kilka biegów
Przy przerzutkach zewnętrznych z racji konstrukcji konieczne jest pedałowanie aby się zmieniło przełożenie – tylko wtedy łańcuch przesunie się nad odpowiednie koło zębate.